Een stempeltje van de staatssecretaris

Volgende keer mag je met glitterpen schrijven Frerick Althof - 15 juni, 2015

“Leerlingen die heel erg hard hun best doen en goede cijfers kunnen laten zien, willen we belonen.” Ja, meneer Dekker, dat noemen we een diploma. “Nu is het op sommige scholen toch vaak zo dat als je heel erg je best doet en goede cijfers haalt, je een beetje een nerd of een uitslover bent.” Ja, meneer Dekker, maar dat verandert niet door een extra stempel op een diploma. “Een hele mooie cijferlijst kan helpen bij de decentrale selectie, maar ook als je later een baan zoekt.” Ja, meneer Dekker, maar na de decentrale selectie interesseert niemand zich nog voor je middelbare schoolcijfers, alleen nog voor je cijfers in de vervolgopleiding.

Mocht je het nog niet gehoord hebben, meneer Dekker, staatssecretaris van Onderwijs, gaat zogenaamde topscholieren vanaf volgend jaar een stempeltje met cum laude meegeven als ze gemiddeld een acht of hoger halen op hun eindexamens. Dat stempeltje gaat een derde van de scholieren uitdagen zodat ze nog beter hun best gaan doen. Dat slaat natuurlijk nergens op. Uitdaging zit niet in een stempeltje, uitdaging moet zitten in de lesstof of in extra curriculaire activiteiten.

“Gelukkig” is het stempeltje niet zijn enige hervorming. Er mogen vanaf nu vakken waar je goed in bent, op een hoger niveau afgerond worden. Dikke duim voor meneer Dekker, maar net zo waardeloos als dat stempeltje. Natuurlijk word je dan nog beter in Nederlands, Duits of Wiskunde, maar een vervolgopleiding vindt jou nog steeds een vmbo’er of havist. En nog steeds geldt dat na een eventuele selectieprocedure voor een vervolgopleiding, niemand op je middelbare-schoolcijfers zit te wachten.

Nog één puntje dan. De uitmuntende scholieren mogen vakken eerder afsluiten als ze dat kunnen. Wederom een dikke duim voor meneer Dekker, maar nog steeds zo waardeloos als het stempeltje. De tijd die daardoor vrijkomt besteedt namelijk bijna niemand aan extra vakken of het “meedraaien bij bedrijven”, die besteden ze aan hun bijbaantje of aan sociale situaties. Daardoor word je niet gestimuleerd of uitgedaagd maar afgestompt of afgeleid.

Mocht je hoge cijfers halen, bravo. Mocht je, om Dekkers term maar eens te gebruiken, excellent zijn, bravo. Mocht je vakken eerder af kunnen sluiten, bravo. Tot slot, mocht je vakken op een hoger niveau aankunnen, bravo. Dat moet natuurlijk allemaal kunnen. Het extra benoemen daarvan heeft echter geen zin. Als je eenmaal begint aan je vervolgopleiding, lieve excellerende scholier, dan is dat het enige dat telt. Je toekomstige werkgever vindt dat ook. Mocht je het ondanks dat toch allemaal willen proberen, doe het dan voor jezelf, niet voor stempeltjes op je diploma. Daar is namelijk niemand geïnteresseerd in behalve Sander Dekker.

Frerick Althof Frerick Althof (1994) studeert wijsbegeerte en geschiedenis in Groningen. Vindt dat wetenschap de praktijk uit het oog verloren is en interesseert zich vooral voor politieke en culturele dilemma’s. Ziet filosofie als scheidsrechter van de wetenschap en sport als projectie van de maatschappij.

Reacties